søndag 2. august 2009

Hvor er bistandspolitikken?

Etter å ha brukt store deler av dagen på å lese gjennom diverse partiprogram, sitter jeg igjen med en følelse av skuffelse. Ikke fordi jeg ser få gode løfter, tvert imot, men heller fordi fokuset på bistand- og fattigdomsproblematikk er skremmende lite! 

Det er mulig jeg ikke har fått med meg alle fakta, ettersom jeg ikke har klart å lese alle partiene sine programmer til punkt og prikke. Men som den generelle oversikten viser, er det svært lite fokus på dette temaet. Jeg må nærmest lete meg frem, og når jeg finner noe er det ikke særlig omfattende. Hvordan kan dette ha seg? Driver egentlig alle partiene en slags høyre politikk hvor de setter deg og meg først? Så klart de gjør, det er jo det vi bryr oss om, oss selv. Hadde ikke partiene hatt hovedsatsningsområder som innebærer det norske folk, ville ingen stemt på dem.

Jeg mener ikke å si at partiene ikke fokuserer på utviklingspolitikk. Sosialistisk Venstre og Rødt er gode eksempler på partier som fremmer en slik politikk. Det ønskelige hadde vært at den ble mer synlig. Mulig dette ikke gjelder for Rødt, men hos de andre partiene er det et faktum. Det er klart det er mye som kan bedres i Norge, men som en utviklingsstudie student, er det for meg ekstremt viktig hvordan partiene forholder seg internasjonalt. Hvorvidt de vil øke bistandsstøtten, hvilken type bistand de vil gi og hvilken rolle norsk næringsliv skal spille inn er kritiske saker for meg. Hvor er de store overskriftene om disse temaene? 

For meg avgjør det mye i denne valgkampen, hvordan partiene forholder seg til bistand- og fattigdomsproblematikk. Jeg håper politikerne ikke glemmer at det finnes en verden utenfor vår egen, og at den også trenger å være en del av denne valgkampen.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar